[2009-11-21] Wernisaż

Elmira Seit – Ametova
urodziła się w rodzinie Krymsko-Tatarskiej w Taszkiencie, w Uzbekistanie.
Od 1990r. mieszka w Symferopolu na Krymie. Ukończyła Wydział Sztuki Dekoracyjnej i Użytkowej Ukraińskiej Akademii Sztuki. Współpracuje z Krymsko-Tatarskim Muzeum Narodowym, gdzie wystawia swojej prace oraz z Narodowym Domem Wydawniczym, dla którego wykonuje ilustruje do książek. W roku 2007 otrzymała grant polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na kontynuowanie studiów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku 2008 roku została stypendystką rządu Republiki Indonezji – odbyła studia w Instytucie Sztuki w Yogyakarcie.
Elmira Seit-Ametova w swojej twórczości artystycznej skupia się na technice batiku. Jej obrazy malowane na jedwabiu - egzotyczne, przyciągające uwagę - niosą w sobie tajemnicę wschodniego charakteru sztuki. Jest artystką uznaną przez krytykę na Krymie, Ukrainie, w Rosji oraz w Polsce. Jej prace znajdują się w kolekcjach w USA, Holandii, Niemczech, Rosji, Ukrainie i Polsce.
Technika batiku
Słowo batik oznacza zarówno technikę barwienia bawełny z zastosowaniem masy z płynnego wosku, jak również tkaninę wykonaną tym sposobem. Płynny wosk, którym rysowane są wzory, po zakrzepnięciu tworzy szczelną warstwę ochronną, tzw. rezerważ, która powstrzymuje barwnik przed przedostaniem się w osłonione miejsca. Po zakończeniu barwienia skorupka wosku jest usuwana, odsłaniając jasne wzory na zabarwionym tle, a tam, gdzie nastąpiły jej mimowolne pęknięcia, pojawia się delikatna sieć kolorowych żyłek przypominających pajęczynkę. Przy tworzeniu wielobarwnych obrazów czynność nakładania wosku i barwienia powtarza się wielokrotnie, zależnie od ilości barw. Za każdym razem wosk osłania inne fragmenty tkaniny – zgodnie z zamysłem artysty. Ze względu na niepowtarzalność wykonywanego rysunku oraz przypadkowe pęknięcia skorupki wosku, każdy z tworzonych obrazów ma indywidualny i unikalny charakter.